Приликом 20-те годишњице оснивања и рада

Ликовна уметност словачких аутора у Војводини има дугу и комплексну традицију. То је област културе, која још увек није довољно и стручно проучена.

Давно, почетком осамдесетих година прошлог века у петровачкој галерији Блатно, своје пионирске кораке урадила је група младих ентузијаста. Понудили су нову форму и садржину. Евидентно је квалитативно померање, и присуство нових поетика. Модерно конципиране изложбе и провокативне презентације стварања актуелних словачких уметника, биле су изгледа скандалозне. Била су то времена, када су се браниле проживљене вредности, засноване на традиционалној етно-култури. Доминирао је популизам, да ли као понављање социјалистичких идеја о обавезној масовности у култури, или је то једноставно био примитиван страх од нечег новог, непознатог. Принцип популизма стајао је као Дамоклов мач изнад глава појединаца – који су у то време били стварном прогресивном елитом.. сва срећа, да је управо та ”блатновска” група преживела малтретирања и нападе бранитеља квази-социјалистичких идеолога и наставила радити у новооснованој Галерији Зуске Медвеђове, 1. јула 1989 године.

Ликовни иметак Зузке Медвеђ је постао матична, дакле примарна садржина активности галерије, али ни у којем случају једина. Већ на самом почетку се радило професионално и стручно. Галерија је отворила врата уметницима разних профила и праваца. Презентовали су се дела академских уметника али и наивних и аматера. У новембру 1991 године у галерији је било отварање 1. бијенала словачке војвођанске ликовне уметности. До данас је ово највећа презентација словачких академских и афирмисаних уметника ван граница Словачке. Иницијативом часописа за литературу и културу “Нов живот” (Nový život) бијенале је добило пропратну манифестацију – Ликовно саветовање, које је временом постало једини стручни симпозијум о ликовној уметности. На саветовању се додељују две награде. Награда К. М. Лехотског за најлепшу изложбу између два бијенала и награда Ћирила Кутлика за животно дело. Бијенале је постало традиционална уметничка манифестација, позната не само у Петровцу, али гостовало је и у Новом Саду, Београду, Кикинди. У галерији су гостовали многи афирмисани српски уметници, уметници из Словачке, Аустралије, Канаде ...

Фундус галерије има преко 1000 слика, цртежа и скица. Основна делатност галерије је изложбено-документарна.

Наведена књига је логичним наставком прве, штампане приликом 10. годишњице ГЗМ. Нова књига би укључила следећих 10 година успешног и богатог рада галерије и постала би редак документ и сведочанство времена.

Мр Павел Чањи,
академски сликар - графичар

Галерија
Зуске Медвеђове

GZM

Галерија Зуске Медвеђове већ тридесет година представља важан део културног наслеђа војвођанских Словака. Свечано је отворена 1. јула 1989. године, а на првој изложби представљена су управо уметничка дела Зузке Медвеђове. Зузка Медвеђова  је била прва академска сликарка из редова војвођанских Словака.

Виртуелне
туре

banner 360 kresby

banner 360 galeria zm

banner 360 komplex

Комплекс
традиционалне архитектуре

Komplex ľudovej arhitektúry

Комплекс традиционалне архитектуре чини Најстарија кућа у Петровцу (СК1017), која представља непокретно културно добро Републике Србије од изузетног значаја и под заштитом је Покрајинског завода за заштиту споменика културе од 1965. године. Кућа датира из друге половине 18. века, а њена околина је музејски комплекс. Поред куће је амбар на саоницама и мњач (СК1893), који је такође непокретно културно добро и под заштитом је Покрајинског завода за заштиту споменика културе.

Изложбена делатност

Запратите нас


 ytlogo     GaleriaZM FB

Приликом 20-те годишњице оснивања и рада - Múzeum vojvodinských Slovákov

Приликом 20-те годишњице оснивања и рада

Ликовна уметност словачких аутора у Војводини има дугу и комплексну традицију. То је област културе, која још увек није довољно и стручно проучена.

Давно, почетком осамдесетих година прошлог века у петровачкој галерији Блатно, своје пионирске кораке урадила је група младих ентузијаста. Понудили су нову форму и садржину. Евидентно је квалитативно померање, и присуство нових поетика. Модерно конципиране изложбе и провокативне презентације стварања актуелних словачких уметника, биле су изгледа скандалозне. Била су то времена, када су се браниле проживљене вредности, засноване на традиционалној етно-култури. Доминирао је популизам, да ли као понављање социјалистичких идеја о обавезној масовности у култури, или је то једноставно био примитиван страх од нечег новог, непознатог. Принцип популизма стајао је као Дамоклов мач изнад глава појединаца – који су у то време били стварном прогресивном елитом.. сва срећа, да је управо та ”блатновска” група преживела малтретирања и нападе бранитеља квази-социјалистичких идеолога и наставила радити у новооснованој Галерији Зуске Медвеђове, 1. јула 1989 године.

Ликовни иметак Зузке Медвеђ је постао матична, дакле примарна садржина активности галерије, али ни у којем случају једина. Већ на самом почетку се радило професионално и стручно. Галерија је отворила врата уметницима разних профила и праваца. Презентовали су се дела академских уметника али и наивних и аматера. У новембру 1991 године у галерији је било отварање 1. бијенала словачке војвођанске ликовне уметности. До данас је ово највећа презентација словачких академских и афирмисаних уметника ван граница Словачке. Иницијативом часописа за литературу и културу “Нов живот” (Nový život) бијенале је добило пропратну манифестацију – Ликовно саветовање, које је временом постало једини стручни симпозијум о ликовној уметности. На саветовању се додељују две награде. Награда К. М. Лехотског за најлепшу изложбу између два бијенала и награда Ћирила Кутлика за животно дело. Бијенале је постало традиционална уметничка манифестација, позната не само у Петровцу, али гостовало је и у Новом Саду, Београду, Кикинди. У галерији су гостовали многи афирмисани српски уметници, уметници из Словачке, Аустралије, Канаде ...

Фундус галерије има преко 1000 слика, цртежа и скица. Основна делатност галерије је изложбено-документарна.

Наведена књига је логичним наставком прве, штампане приликом 10. годишњице ГЗМ. Нова књига би укључила следећих 10 година успешног и богатог рада галерије и постала би редак документ и сведочанство времена.

Мр Павел Чањи,
академски сликар - графичар

Галерија
Зуске Медвеђове

GZM

Галерија Зуске Медвеђове већ тридесет година представља важан део културног наслеђа војвођанских Словака. Свечано је отворена 1. јула 1989. године, а на првој изложби представљена су управо уметничка дела Зузке Медвеђове. Зузка Медвеђова  је била прва академска сликарка из редова војвођанских Словака.

Виртуелне
туре

banner 360 kresby

banner 360 galeria zm

banner 360 komplex

Комплекс
традиционалне архитектуре

Komplex ľudovej arhitektúry

Комплекс традиционалне архитектуре чини Најстарија кућа у Петровцу (СК1017), која представља непокретно културно добро Републике Србије од изузетног значаја и под заштитом је Покрајинског завода за заштиту споменика културе од 1965. године. Кућа датира из друге половине 18. века, а њена околина је музејски комплекс. Поред куће је амбар на саоницама и мњач (СК1893), који је такође непокретно културно добро и под заштитом је Покрајинског завода за заштиту споменика културе.

Изложбена делатност

Запратите нас


 ytlogo     GaleriaZM FB